Meest recente onderzoeken
Het is beter om het effect van het Martial Arts Trainingsprogramma ook individu specifiek te meten
Door onderzoekers van het Radboudumc is het Martial Arts Trainingsprogramma (MAT) ontwikkeld om het sportaanbod voor kinderen met een fysieke beperking te vergroten. Om het MAT te evalueren is een passend meetprotocol nodig. Het doel van dit onderzoek was het doen van een aanbeveling voor een passend generiek meetprotocol voor het meten van de effecten van fysieke en psychosociale factoren bij kinderen van 6 t/m 18 jaar met een fysieke beperking ter evaluatie van het MAT.
Methode
Tijdens dit onderzoek is in twee fasen middels een triangulatiemethode kwantitatieve en kwalitatieve informatie verzameld. Fase één bestond uit een oriënterende literatuurstudie, een data-analyse van de pilotstudie en een interview. In fase twee werden de resultaten hiervan en verdere vragen voorgelegd in een online groepsinterview.
Resultaten
Het literatuuronderzoek leverde 34 artikelen op met 59 passende meetinstrumenten verdeeld onder 9 domeinen. De data-analyse liet bij vier meetinstrumenten een significant verschil zien. In het interview met de projectontwikkelaar werd het domein eigenwaarde als belangrijkste uitkomstmaat aangeraden bij het meten van de effectiviteit van het MAT. De aanbeveling voor meetinstrumenten passend bij het MAT waren de Strength and Difficulties Questionnaire (SDQ), Pediatric Quality of Life Inventory (PedsQL), Competentie Belevingsschaal Kinderen (CBSK)/Competentie Belevingsschaal Adolescenten (CBSA) en de Personal Adjustment and Role Skills scale III (PARSIII). De deelnemers van het groepsinterview adviseerden om psychosociale factoren, coördinatie en participatie te meten. Daarnaast werd geadviseerd om niet alleen generiek, maar ook persoons-specifiek te meten. De meetinstrumenten die werden geadviseerd waren de CBSK/CBSA, Goal Attainment Scale (GAS), Patiënt Specifieke Klachten (PSK), Pediatric Evaluation of Disability Inventory (PEDI) en de One-Stroke Push.
Conclusie
Het opstellen van een generiek passend meetprotocol ter evaluatie van de effecten van het MAT is niet mogelijk. Wel zijn er in deze studie waardevolle resultaten en inzichten verzameld. Op basis hiervan is een aanbeveling geformuleerd.
Bron: Buijs J, Jansen R en Uijtdehaage JJ. De ontwikkeling van een meetprotocol voor het Martial Arts Trainingsprogramma voor kinderen met een motorische beperking. Juni 2020. Verslag van een praktijkonderzoek aan de Han University of Applied Sciences in opdracht van Het Radboud UMC, Nijmegen.
03-02-2021
De gebruiksvriendelijkheid in de aansturing van de Gable CORE loop- en balansrobot laat nog wat te wensen over
Door de vergrijzing is de prevalentie van beroertes de afgelopen jaren toegenomen. Wereldwijd krijgen 156 op de 100.000 mensen een beroerte. Evenwichts- en loopafwijkingen die blijven bestaan na voltooiing van het revalidatieproces zijn belangrijke risicofactoren die problemen veroorzaken bij het lopen en staan. De Gable CORE is een innovatieve loop- en balansrobot. Deze robot is inzetbaar voor een grote diversiteit aan patiënten met evenwichtsproblemen, zoals patiënten met neurologische aandoeningen, een dwarslaesie of orthopedische aandoeningen. De Gable CORE is ontwikkeld om alle facetten van loop- en balanstraining te optimaliseren en daarmee vermoedelijk een toename in kwaliteit en effectiviteit van deze training te realiseren. De training van het lopen en evenwicht vereist vaak fysiek contact tussen patiënt en fysiotherapeut, wat de therapie fysiek intensief maakt. Om de implementatie van medische hulpmiddelen binnen de praktijk positief te beïnvloeden, is het belangrijk dat de fysiotherapeut het medische hulpmiddel als gebruiksvriendelijk en veilig ervaart. Deze studie was gericht op het testen van de gebruiksvriendelijkheid van de applicatie die de Gable CORE aanstuurt.
Methode
Fysiotherapeuten en fysiotherapie studenten deden mee aan het onderzoek. Ze werden gevraagd een reeks taken uit te voeren, welke op video werden vastgelegd. Deze data werd onderzocht en beoordeeld door de onderzoekers. Na het uitvoeren van elke taak vulden de deelnemers een Likert-schaal in om het gebruiksgemak van een taak te scoren. Aan het einde van de sessie vulden alle deelnemers twee vragenlijsten in om de gebruiksvriendelijkheid van de applicatie te scoren, gevolgd door een semi-gestructureerd interview.
Resultaten
In de studie kwamen drie problemen veel voor. Twee van deze problemen waren dat de informatieknop en de knop om de training te stoppen moeilijk te vinden waren. Het derde probleem had te maken met hoe onduidelijk het was voor deelnemers hoe ze de robot konden uitschakelen en hoe ze zich konden uitloggen bij de applicatie. De gemiddelde uitkomst van alle deelnemers die de System Usability Scale hadden ingevuld was 69,04 (SD=15,99) en op de Post-Study System Usability Questionnaire was de gemiddelde uitkomst 2,92 (SD=0,94).
Conclusie
Uit de studie blijkt dat de gebruiksvriendelijkheid van de applicatie die de Gable CORE aanstuurt op een gemiddeld niveau ligt. Verbetering is niet nodig, maar wordt sterk aanbevolen om de algehele gebruiksvriendelijkheid te verbeteren. Er zijn aanbevelingen gedaan om de algehele gebruiksvriendelijkheid van de applicatie te vergroten. Alle meetresultaten kunnen worden gebruikt voor verbetering en ontwikkeling van de Gable CORE (applicatie) in een vervolgstudie
Relevantie voor de praktijk
Het gebruiksgemak van de Cable CORE loop- en balansrobot wordt als middelmatig ervaren.
Bron: Brugmans JLJ, van Deursen SDC, Groot Jebbink S en van Roosmalen B. Use a high-tech gait robot without any instructions. Juni 2020. Verslag van een praktijkonderzoek aan de Han University of Applied Sciences in opdracht van Gable Systems B.V., Hengelo, S. Behrens and C. Voort in samenwerking met Roessingh Research and Development, Enschede, A. Kottink en Han University of Applied Sciences, I. van Haren.
03-02-2021
Alle onderzoeken
72 artikelen
Meest recentBekijk categoriƫn
-
Communicatie algemeen
-
Neurologie
-
Neurologie
-
Musculoskeletaal
-
Cardiovasculair
-
Pijn
-
Psychosociaal
-
Klinimetrie
-
Implementatie van instrument / interventie
-
Evaluatie van instrument / interventie
-
Ontwikkeling van instrument / interventie
-
Eigen regie
-
Persoonlijke eigenschappen, kwaliteiten en talenten
-
Cliënt gecentreerd werken
-
Werken in en creëren van partnerschap
-
Mogelijk maken van het handelen
-
Interdisciplinair werken
-
Zorg
-
Kinderen
-
Chronisch zieken
-
Ouderen
-
Theorie ontwikkeling