Het is beter om het effect van het Martial Arts Trainingsprogramma ook individu specifiek te meten
Neurologie
Onderzoek door: Joppe Buijs, Robin Jansen en Jiska Uijtdehaage
Volledige titel: De ontwikkeling van een meetprotocol voor het Martial Arts Trainingsprogramma voor kinderen met een motorische beperking 03-February-2021
Door onderzoekers van het Radboudumc is het Martial Arts Trainingsprogramma (MAT) ontwikkeld om het sportaanbod voor kinderen met een fysieke beperking te vergroten. Om het MAT te evalueren is een passend meetprotocol nodig. Het doel van dit onderzoek was het doen van een aanbeveling voor een passend generiek meetprotocol voor het meten van de effecten van fysieke en psychosociale factoren bij kinderen van 6 t/m 18 jaar met een fysieke beperking ter evaluatie van het MAT.
Methode
Tijdens dit onderzoek is in twee fasen middels een triangulatiemethode kwantitatieve en kwalitatieve informatie verzameld. Fase één bestond uit een oriënterende literatuurstudie, een data-analyse van de pilotstudie en een interview. In fase twee werden de resultaten hiervan en verdere vragen voorgelegd in een online groepsinterview.
Resultaten
Het literatuuronderzoek leverde 34 artikelen op met 59 passende meetinstrumenten verdeeld onder 9 domeinen. De data-analyse liet bij vier meetinstrumenten een significant verschil zien. In het interview met de projectontwikkelaar werd het domein eigenwaarde als belangrijkste uitkomstmaat aangeraden bij het meten van de effectiviteit van het MAT. De aanbeveling voor meetinstrumenten passend bij het MAT waren de Strength and Difficulties Questionnaire (SDQ), Pediatric Quality of Life Inventory (PedsQL), Competentie Belevingsschaal Kinderen (CBSK)/Competentie Belevingsschaal Adolescenten (CBSA) en de Personal Adjustment and Role Skills scale III (PARSIII). De deelnemers van het groepsinterview adviseerden om psychosociale factoren, coördinatie en participatie te meten. Daarnaast werd geadviseerd om niet alleen generiek, maar ook persoons-specifiek te meten. De meetinstrumenten die werden geadviseerd waren de CBSK/CBSA, Goal Attainment Scale (GAS), Patiënt Specifieke Klachten (PSK), Pediatric Evaluation of Disability Inventory (PEDI) en de One-Stroke Push.
Conclusie
Het opstellen van een generiek passend meetprotocol ter evaluatie van de effecten van het MAT is niet mogelijk. Wel zijn er in deze studie waardevolle resultaten en inzichten verzameld. Op basis hiervan is een aanbeveling geformuleerd.
Bron: Buijs J, Jansen R en Uijtdehaage JJ. De ontwikkeling van een meetprotocol voor het Martial Arts Trainingsprogramma voor kinderen met een motorische beperking. Juni 2020. Verslag van een praktijkonderzoek aan de Han University of Applied Sciences in opdracht van Het Radboud UMC, Nijmegen.