Communication, the way to your dreams
Ontwikkeling van instrument / interventie
Onderzoek door: Louise Rensink, Jolein Veldman en Syfra Venderbosch. Samengevat door: Redactie Tessa Plender
Volledige titel: Communication, the way to your dreams 12-March-2018
Introductie: In opdracht van Stichting SrilanCare is praktijkgericht onderzoek “Communication, the way to your dreams” uitgevoerd in Avanthi Devi Girls Home, een opvanghuis te Anuradhapura, Sri Lanka. Gedurende enkele jaren wordt er onderzoek uitgevoerd met als einddoel een integratieplan te ontwikkelen wat de meisjes in de leeftijdscategorie van veertien tot achttien moet voorbereiden op hun leven in de maatschappij. In dit praktijkgericht onderzoek is gefocust op één onderdeel van het integratieplan, het vinden en uitvoeren van werk.
Vraagstelling: “Welke realistische en uitvoerbare interventies, die door lokale professional kunnen worden uitgevoerd, kunnen we samen met de meisjes uit het Avanthi Devi Girls Home en overige stakeholders ontwikkelen om de meisjes voor te bereiden op het vinden en uitvoeren van werk, voordat zij het Avanthi Devi Girls Home, in hun achttiende levensjaar, verlaten?”
Methode: Het onderzoekproces is geconstrueerd aan de hand van de (participatieve) actieonderzoek fasering van F. Michelbrink (2016). Elke onderzoeksfase bestaat uit een cyclus, waarbinnen verschillende subvragen door middel van (participatieve) onderzoeksmethoden worden beantwoord. De verzamelde resultaten en gestelde conclusie vormen de basis voor de nieuwe cyclus. Bij het
verzamelen van de gegevens hebben verschillende lokale betrokkenen zoals; de meisjes in Avanthi,
voorzitter van Institute of Rural and Social (IRSD) N. Padmasiri, vrijwilliger van SrilanCare J. Thus,
lokale professional P. Sandun en de caretakers van Avanthi, hun medewerking verleend.
Resultaten: In cyclus één zijn door middel van gesprekken met experts, interviews, observatie en
literatuuronderzoek de belemmerende factoren voor het vinden en uitvoeren van werk onderzocht.
Het gebrek aan communicatieve vaardigheden van de meisjes bleek een competentie te zijn die
ontwikkeld moest worden voor het vinden en uitvoeren van werk. Daarnaast werd duidelijk dat
intrinsieke motivatie voor werk en school meer onderzoek vereiste.
Tijdens cyclus twee is verdiepend onderzoek gedaan naar contact maken en intrinsieke motivatie.
Door middel van interview, focusgroep, mindmap, observatie en literatuuronderzoek zijn gegevens
verzameld. De resultaten gaven weer dat de intrinsieke motivatie verminderd is, maar dat verder
onderzoek voor deze participanten geen effectieve interventie zou opleveren gezien de leeftijd en de
levensfase waar de meisjes zich in bevinden. Op het gebied van communicatie en contact kwamen
duidelijke belemmerende factoren naar voren zoals; samenwerken, (non-)verbale communicatie en
presenteren van zichzelf.
In cyclus drie zijn door middel van een brainstorm, focusgroep en een observatie vier interventies
ontwikkeld gericht op de communicatieve belemmerende factoren.
Tijdens de vierde cyclus zijn de verschillende acties uitgevoerd. Zo is er geoefend met contact maken
en communicatie door; het schrijven van een strip, het spelen van “30 seconds”, het volgen van een
workshop en het uitvoeren van een bonte avond. De workshop en de bonte avond zijn door lokale
professionals ontworpen en uitgevoerd.
Tot slot zijn in de vijfde cyclus door middel van een focusgroep, groepsgesprek en een
procesevaluatie, drie van de acties geëvalueerd en mogelijk aangepast om de interventies door te
ontwikkelen en te borgen in samenwerking met de lokale professionals. In de procesevaluatie zijn de
aanbevelingen gedeeld en toegelicht met de opdrachtgever.
Conclusie: Het onderzoek heeft tot interventies geleid die de meisjes op het gebied van samenwerken, communicatieve vaardigheden en het presenteren van jezelf, voorbereid op het vinden en uitvoeren van werk. Zo wordt er aanbevolen om op speelse wijze de meisjes uit te dagen zichzelf te presenteren, non-verbale communicatie bewust in te zetten en het inleven in emoties. Door middel van de workshop en bonte avond ontwikkelen de meisjes zich in het contact maken onderling, samenwerken en zichzelf presenteren. De bonte avond hebben de meisjes nadertijd zelfstandig nogmaals georganiseerd. Het beschrijven van een dialoog door middel van een strip kan aansluiten maar daarvoor zijn afbeeldingen vereist die aansluiten bij de cultuur.
Aanbevelingen voor de praktijk: Er zijn aanbevelingen geschreven voor de opdrachtgever Stichting SrilanCare en voor een vervolgonderzoek.
Aanbevelingen voor de opdrachtgever Stichting SrilanCare:
- Onderzoek naar intrinsieke motivatie bij een jongere doelgroep.
- Andere disciplines betrekken bij het onderzoek naar intrinsieke motivatie.
- Meer effect bij langdurig actieonderzoek.
- Meer mogelijkheden voor de meisjes om spelenderwijs te oefenen met communicatie.
Aanbevelingen voor een vervolgonderzoek:
- Grote verschillen binnen de doelgroep van veertien tot en met achttien.
- Deel van de dramalessen besteden aan het contact met de buitenwereld.
- Stripverhaal aanpassen aan Sri Lankaanse cultuur.
- Acties richten op het contact met de buitenwereld.
- Lokale betrokkenen een duidelijke rol geven bij de veranderacties.
- Banden onderhouden met de Probation Office.
“Eindrapport van een praktijkgericht onderzoek in Semester 1 van 2017/2018 aan de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen, opleiding Ergotherapie. In opdracht van Stichting SrilanCare in het Avanthi Devi Home in Anuradhapura, Sri Lanka.