Samen werken aan passend werk
Onderwijs
Onderzoek door: Charlotte Frank, Jessie Lommers, Noémi Hünneman en Sanne Schutte. Samengevat door: redactie Tessa Plender
Volledige titel: Samen werken aan passend werk 29-April-2019
Introductie: Avanthi Devi Girls Home (ADGH) te Sri Lanka biedt een veilige woonplek voor kwetsbare meisjes tussen de zes en achttien jaar. Deze meisjes worden hier opgevangen omdat ze door Probation Office, de kinderbescherming, uit huis geplaatst worden vanwege een onveilige thuissituatie door seksueel misbruik, huishoudelijk geweld of verwaarlozing. De meisjes hebben leerplicht en mogen in ADGH wonen tot ze op gaan voor de lagere schoolopleiding, het Ordinary Level. Een op de zes meisjes van ADGH behaalt deze schoolopleiding en mag doorleren voor de hogere schoolopleiding, het Advanced Level. Op het moment dat de meisjes ADGH verlaten beschikken ze niet over alle vaardigheden om zelfstandig de samenleving in te gaan. Momenteel biedt Probation Office een baan aan als de meisjes ADGH verlaten. Echter is deze baan niet altijd passend bij de capaciteiten en interesses van de meisjes. Hierdoor stoppen de meisjes vaak met werken en hebben ze geen inkomsten meer met het gevolg dat ze vaak in de prostitutie of in partnerschap terecht komen. De wens vanuit stichting SrilanCare is passend werk voor elk meisjes dat ADGH verlaat.
In het eerste half jaar van 2018 is er onderzoek gedaan, d.m.v. de Melba-test, of deelnemende werkplekken overeenkomen met de capaciteiten van de meisjes. Uit dit onderzoek bleek dat de meisjes niet aan de cognitieve kenmerken, sociale kenmerken en kenmerken voor de manier van werkuitvoering die benodigd zijn voldeden. Hierbij speelt het onvoldoende ontwikkelde voorstellingsvermogen van de meisjes ten aanzien van passend werk een belangrijke rol. Om aan te sluiten bij de wens vanuit stichting SrilanCare is er een doel geformuleerd namelijk: samen met participanten een voorbereidingsmodule ontwikkelen gericht op het voorstellingsvermogen op het gebied van passend werk.
Vraagstelling: ‘Wat is een passende voorbereidingsmodule die kan worden ingezet bij de meisjes in de leeftijd van veertien tot en met achttien jaar van Avanti Devi Girls Home om het voorstellingsvermogen te verbeteren ten aanzien van passend werk?’
Methode: Gedurende het praktijkonderzoek is er gewerkt via de Participatory Action Research cyclus (PAR-cyclus). Binnen het onderzoek is er gebruik gemaakt van verschillende dataverzamelingsmethoden. In de oriëntatiefase heeft er voor het bepalen van de ontwerpeisen een focusgroep met de direct betrokkenen plaatsgevonden, waarbij gebruik gemaakt is van mindmapping. Later zijn er focusgroepen met de meisjes verwerkt in de interventies waarbij gebruik is gemaakt van creatief structureren met post-its en observeren. De voorbereidingsmodule is ontwikkeld door met iedere interventie de cyclus opnieuw te doorlopen. Tijdens iedere interventiecyclus is er data geanalyseerd doormiddel van korte tekstfragmenten en codebomen. Na iedere interventiecyclus is een ontwerp ontstaan wat is gevormd tot een workshop. Hieruit is de voorbereidingsmodule, bestaande uit zes workshops, ontstaan.
Resultaten: De onderzoeksresultaten zijn onder te verdelen in vormgeving, waarbij met behulp van mindmapping ontwerpeisen tot stand zijn gekomen en met behulp van observaties aandachtspunten met betrekking op structuur bieden naar voor zijn gekomen. De inhoud, waarin met behulp van focusgroepen verschillende aandachtspunten in naar voren zijn gekomen waar de inhoud van de module aan moet voldoen. Tot slot de nevenresultaten, dit zijn resultaten die geen betrekking hebben op de onderzoeksvraag, maar wel inzichten geven en kunnen worden meegenomen in vervolgonderzoeken.
Conclusie: Concluderend kan er n.a.v. de onderzoeksvraag gezegd worden dat de voorbereidingsmodule bestaat uit zes workshops. In deze workshops worden doormiddel van verschillende werkvormen, op een interactieve manier ingegaan op gedrag, empowerment, eigen kwaliteiten, doelen stellen, solliciteren en de kennis vergroten omtrent passend werk. Bij het geven van een effectieve voorbereidingsmodule zijn een aantal factoren van belang: de tijd voor bepaalde onderdelen moet zo goed mogelijk aangehouden worden, er moet een combinatie zijn van theorie en praktijk opdrachten, de workshops worden op een interactieve manier gegeven en het uitdelen van certificaten.
Aanbevelingen voor de praktijk: De aanbevelingen van de aspirant-onderzoekers zijn een vervolg ontwikkelen op de voorbereidingsmodule op het domein werk. Uit het onderzoek zijn verschillenden uitkomsten gekomen die tot nieuwe resultaten hebben geleid. Daarnaast zijn er nieuwe onduidelijkheden en dus mogelijkheden tot verbetering ontstaan, waardoor is vastgesteld dat het domein werk nog niet kan worden afgesloten. Denk hierbij aan het onderzoeken van de mogelijkheid tot een andere vorm van onderwijs, het meer gebruik maken van empowerment, het vergroten van de capaciteiten die in de Melba als minder ontwikkeld naar voor kwamen, het inzetten van de ontwikkelde voorbereidingsmodule in het jongenshuis waar Stichting SrilanCare mee samenwerkt en de voorbereidingsmodule koppelen aan het skillscentrum.
“Eindrapport van een praktijkgericht onderzoek in Semester 1 van 2018/2019 aan de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen, opleiding Ergotherapie. In opdracht van stichting SrilanCare – Avanthi Devi Girls Home, Trudy Lamers.”
Het volledige eindrapport is te vinden op HBO-kennisbank: https://hbo-kennisbank.nl/details/sharekit_han:oai:surfsharekit.nl:37d3e04d-5860-4e3f-bf2d-464103a3a593?has-link=yes&q=sri+lanka&re-4-k=hogeschoolarnhemnijmegen&date-from=&date-until=&sort-order=relevance