De cliënt van de toekomst, voorbereiden op veranderingen in de verpleeghuiszorg
Cliënt gecentreerd werken
Onderzoek door: Danique de Gruiter, Daphne Pross, Leonie van der Steen en Antonnette van der Wekken. Samengevat door: redactie Tessa Plender
Volledige titel: De cliënt van de toekomst, voorbereiden op veranderingen in de verpleeghuiszorg bij Malderburch, Centrum van Welzijn, Wonen en Zorg in Malden 06-February-2018
Introductie: Aanleiding voor het project is dat het management van Malderburch centrum voor Welzijn, Wonen en Zorg te Malden heeft geconstateerd dat er veranderingen in de zorgcomplexiteit zijn, zij willen zich adequaat voorbereiden op de toekomst. Deze verandering is ook op landelijk niveau te zien en wordt veroorzaakt door veranderingen van wetgevingen binnen de zorg. Ouderen blijven langer thuis en krijgen ook hier complexere zorg. Dit onderzoek is de start van een project waarbij de volgende vraag centraal staat: “Hoe kan Malderburch, centrum voor Welzijn, Wonen en Zorg, zich voorbereiden middels vaardigheden, kennis en een aangepaste omgeving op de toekomstige zorgcomplexiteit waardoor kwaliteit van zorg kan worden gewaarborgd?” Malderburch, centrum voor Welzijn, Wonen en Zorg is een woon- zorgcentrum welke verpleeghuiszorg levert.
Vraagstelling: “Hoe ziet de toekomstige zorgcomplexiteit van ouderen in het verpleeghuis in Nederland eruit en wat zijn hiervan de gevolgen op de zorgverlening, voor zorgverleners werkzaam in Malderburch, centrum voor Welzijn, Wonen en Zorg?”
Methode: Door het opstellen van deelvragen is er aan de onderzoeksvraag gewerkt. Om de deelvragen te kunnen beantwoorden is deskresearch in de vorm van literatuuronderzoek en fieldresearch in de vorm van groepsinterviews uitgevoerd. Aan de groepsinterviews namen twee helpenden, drie verzorgenden, en twee verpleegkundigen van de Malderburch deel. Iedere functiegroep werd apart in een groepsinterview bevraagd. De focusgroep bestond uit vijf Eerst Verantwoordelijke Verzorgenden (EVV’ers). De informatie is geanalyseerd en samengebracht in conclusies. De resultaten van het literatuuronderzoek en van de groepsinterviews zijn met elkaar vergeleken. Hieruit kwamen drie overkoepelende thema’s uit die bij de focusgroep zijn besproken.
Resultaten: De drie overkoepelende thema’s zijn: de veranderende cliënt, cliënt centraal in zijn sociale omgeving en taakverschuiving binnen verpleeghuiszorg. Per besproken thema zijn er conclusies getrokken. Daaruit is een algehele conclusie getrokken, waarna de actiepunten voor Malderburch om de kwaliteit van de zorg te verbeteren en voor te bereiden op de toekomst zijn opgesteld.
Conclusie: De cliënten van het verpleeghuis worden ouder en komen binnen met meerdere aandoeningen. Deze problematiek verspreid zich over verschillende domeinen (lichamelijk, sociaal en psychisch). Deze veelzijdige hulp- en zorgbehoefte maakt de zorg zwaarder en complexer voor de zorgverleners. Zowel de cliënten als de mantelzorgers worden mondiger, de cliënten willen meer eigen regie en de mantelzorgers willen meebepalen in de zorg over hun naasten. Volgens de zorgverlening maakt dit de zorg mooier maar vaak ook complexer. Door deze verschuiving en toename van zorgcomplexiteit, vindt er een taakverschuiving plaats. De taken worden daarbij complexer dan voorheen en er worden nieuwe competenties gevraagd van de zorgverleners. Door deze veranderingen is scholing noodzakelijk om kwaliteit van zorg te kunnen blijven leveren. Tevens wordt aangegeven dat deze veranderingen vragen om een visie die hanteerbaar is op de werkvloer, kleinschalig werken en een mantelzorgbeleid.
Aanbevelingen voor de praktijk:
Visie: het is aan te bevelen dat de visie die momenteel wordt ontwikkeld, wordt aangevuld met concrete beleidsstukken die handvatten bieden voor de werkvloer. Zodat de visie door iedere werknemer gelijk wordt geïnterpreteerd.
Scholing: het is aan te bevelen dat scholing voor zorgverleners, werkzaam binnen Malderburch, zich richt te richten op communicatie met cliënt, mantelzorger en andere disciplines. Bijvoorbeeld in de vorm van casusbesprekingen en praktijkervaring.
Kleinschalig werken: het is aan te bevelen dat er kleinschalig wordt gewerkt waarbij het uitgangspunt wordt omschreven als een maximum van zes cliënten per afdeling en een vast team dat de zorg verleend.
Mantelzorg: het is aan te bevelen dat er een mantelzorgbeleid wordt opgesteld waarin informatie en afspraken staan genoteerd met betrekking tot wat van de zorgverleners verwacht wordt en de inzetmogelijkheden van de mantelzorger aangaande de zorg van de cliënt.
Vervolgonderzoek: het is aan te bevelen dat vervolgonderzoek gericht op de fysieke omgeving nodig is, zodat Malderburch zich kan voorbereiden op de toekomstige zorgcomplexiteit, waardoor kwaliteit van zorg kan worden gewaarborgd.
“Eindrapport van een praktijkgericht onderzoek in Semester 2 2016/2017 aan de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen, opleiding Ergotherapie. In opdracht van Malderburch Centrum voor Welzijn, Wonen en Zorg, Peter Strikkeling.
Malderburch centrum voor Welzijn, Wonen en Zorg. (z.d.). Contact en route. Geraadpleegd op 4 februari 2018, van http://www.malderburch.nl/contact.php