Don't call it a dream, call it a plan
Ontwikkeling van instrument / interventie
Onderzoek door: Hilde van Meerendonk, Lidewij Pellikaan en Bo Vlems. Samengevat door: redactie Tessa Plender
Volledige titel: Don't call it a dream, call it a plan bij Avanthi Devi Girls Home in Anuradhapura, te Sri Lanka 06-February-2018
Introductie: In opdracht van Stichting SrilanCare is het praktijkgericht onderzoek “Don’t call it a dream, call it a plan” uitgevoerd in Avanthi Devi Girls Home, een meisjestehuis in Anuradhapura, Sri Lanka. Uit eerdere praktijkgerichte onderzoeken en de missie van de opdrachtgever is gebleken dat het wenselijk is om, op de lange termijn, een (re-)integratieprogramma te ontwikkelen. Dit dient bij te dragen aan het voorbereiden van de meisjes uit Avanthi in de leeftijdscategorie 14 – 18 jaar, op werk in de toekomst.
Wanneer de meisjes 18 jaar zijn dienen zij het tehuis te verlaten. Er is op dit moment onvoldoende aandacht voor het (re-)integreren in de huidige maatschappij.
Vraagstelling: Welke interventies kunnen ontwikkeld worden die voor de lokale professionals bruikbaar zijn om de meisjes uit Avanthi voor te bereiden op het vinden van werk?
Methode: Het praktijkgericht onderzoek is vormgegeven aan de hand van de methodologie van actieonderzoek. Er is gebruik gemaakt van de onderzoeksfasering van F. Migchelbrink (2016). Deze bestaat uit zes fasen die bijgedragen hebben aan de vormgeving van het onderzoeksproces. Binnen deze fasen zijn vier verschillende cycli doorlopen. Per cyclus is een plan opgesteld, waarin de methoden voor dataverzameling zijn uitgewerkt. Vervolgens zijn de resultaten uitgewerkt, inclusief een reflectie. De cycli zijn afgerond met een conclusie. In iedere cyclus is teruggeblikt op eerder verkregen resultaten. Dit om ervoor te zorgen dat de resultaten en onderzoeksacties op elkaar aansloten en om het gebruik van actieonderzoek te waarborgen. Binnen deze vier cycli zijn verschillende onderzoeksacties uitgevoerd die antwoord hebben gegeven op de opgestelde doelstelling en deelvragenstellingen. Deze acties bestonden uit: observeren, mindmapping, interviews, bezoeken, dramatherapie, groepsgesprek, workshop, Inzichtgevend gesprek en een procesevaluatie. De onderzoeksacties zijn ingezet bij de meisjes uit Avanthi en lokale professionals, wat maakt dat het praktijkprobleem vanuit verschillende invalshoeken is onderzocht.
Resultaten: In cyclus 1 zijn de volgende onderzoeksacties uitgevoerd: een observatie, mindmapping en dramatherapie met de meisjes uit Avanthi, interviews met voormalige Avanthi meisjes en een bezoek aan SOS-kinderdorpen. Hieruit is gebleken dat er belemmerende – en bevorderende factoren zijn die invloed hebben op de voorbereiding van de meisjes uit Avanthi, op het vinden en behouden van werk in de toekomst.
In cyclus 2 hebben er interviews plaatsgevonden met Probation office (de kinderbescherming), de begeleidster van Avanthi en de manager van de Esoft cursus. Deze cursus richt zich op het aanleren van basisvaardigheden op het gebied van Engels, IT en leiderschap. Daarnaast heeft een groepsgesprek plaatsgevonden met de meisjes uit Avanthi die hebben deelgenomen aan deze Esoft cursus. De uitvoer van deze onderzoeksacties heeft geresulteerd in huidige –, wenselijke –, bruikbare – en toepasbare ondersteuningsmogelijkheden voor het vinden en behouden van werk.
In cyclus 3 zijn vervolgens enkele van deze bruikbare – en toepasbare ondersteuningsmogelijkheden uitgevoerd om het succes hiervan te bepalen. Deze ondersteuningsmogelijkheden zijn gevormd tot activiteiten voor een workshop voor de meisjes uit Avanthi en een inzichtgevend gesprek met de lokale professionals. Deze hebben bijgedragen aan het creëren van inzicht in de voorbereiding op werk voor de meisjes uit Avanthi en de lokale professionals.
Tot slot heeft in cyclus 4 een procesevaluatie plaatsgevonden met de opdrachtgever. Deze heeft bijgedragen aan het inzicht van de opdrachtgever in het uitgevoerde praktijkgericht onderzoek en het ontwikkelen van ideeën voor de aanbevelingen.
Conclusie: Tijdens het onderzoeksproces werd duidelijk dat de originele vraagstelling aangepast diende te worden, vanwege de complexiteit van het praktijkprobleem. Middels het praktijkgericht onderzoek is daarom in kaart gebracht wat bevorderende factoren zijn voor het voorbereiden van de meisjes op werk. Daarnaast is van enkele activiteiten het succes bepaald door deze uit te voeren, middels de veranderactie. Er zijn verscheidene bevorderende factoren die ondersteuning bieden in de voorbereiding op werk. Het deelnemen aan de dramatherapie en dans – en muzieklessen, het inzetten van praktische lessen, het deelnemen aan de cursus van de organisatie Esoft en het stimuleren en motiveren voor het uitvoeren van taken binnen Avanthi (schoonmaken – tuinieren – koken). Tot slot dragen gerichte workshops bij aan het creëren van inzicht, over deelname aan de huidige maatschappij, bij de meisjes uit Avanthi.
Aanbevelingen voor de praktijk: Kijkend naar de resultaten worden bovengenoemde activiteiten tevens aanbevolen om in te zetten of voort te zetten. Als aanvulling hierop wordt aanbevolen om actief contact met Probation office (de kinderbescherming) te behouden, omdat goed contact met deze partij bijdraagt aan de mate van ondersteuning die geboden wordt aan een meisje uit Avanthi.
“Eindrapport van een praktijkgericht onderzoek in Semester 2 van 2016/2017 aan de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen, opleiding Ergotherapie. In opdracht van Stichting SrilanCare in het Avanthi Devi Home in Anuradhapura, Sri Lanka.
SrilanCare. (z.d.). Stichting SrilanCare. Geraadpleegd op 4 februari 2018, van http://www.srilancare.com