Heeft u een interessante onderzoeksvraag? POZ.ergotherapie@han.nl

Scholing voor toekomstige casemanagers binnen de CVA keten Noordelijke Maasvallei

Zorg

Onderzoek door: Angelique van Alphen, Jessy Bergevoet, Inge van Blijderveen & Lonneke Cremers. Samengevat door: Liesa Both

Volledige titel: Scholing voor toekomstige casemanagers binnen de CVA keten Noordelijke Maasvallei ‘Zorg voor nazorg deel 2’ 13-July-2021

Introductie

De CVA keten Noordelijke Maasvallei (CVA keten) gaat in de toekomst starten met een project, waarbij een casemanager wordt ingezet die cliënten opvangt en ondersteunt tijdens het nazorgtraject binnen de CVA keten. De reden hiervoor is dat het huidige nazorgtraject niet optimaal verloopt. Dit komt deels omdat cliënten na ontslag uit het ziekenhuis niet direct opgevangen worden en hierdoor een belangrijke herstelperiode verloren gaat. Een casemanager kan, als spin in het web van de nazorg, deze taak op zich gaan nemen en cliënten ondersteunen in het vinden van de juiste zorg in de thuissituatie. Om te zorgen dat deze casemanager(s) aansluit(en) bij de verwachtingen van de CVA keten, willen ze toekomstige casemanagers inwerken middels een scholing. Hiervoor is het van belang dat duidelijk wordt waar deze scholing inhoudelijk en didactisch aan moet voldoen.

Vraagstelling 

Hieruit is de volgende vraag geformuleerd: ‘Wat moet inhoudelijk en didactisch aan bod komen, volgens de zorgprofessionals, tijdens een scholing gericht aan toekomstige casemanagers van de CVA keten Noordelijke Maasvallei?’.

Methode

Er is een kwalitatief onderzoek uitgevoerd in de vorm van semigestructureerde diepte interviews, welke bij zes zorgprofessionals van de CVA keten zijn afgenomen. De interviews zijn letterlijk getranscribeerd en vervolgens methodisch geanalyseerd door te coderen, categoriseren en thematiseren.

Resultaten

Volgens de zorgprofessionals moet tijdens een eenmalige scholing voor toekomstige casemanagers op een fysieke en interactieve wijze, middels casuïstiekbespreking, informatie aan bod komen over: de CVA keten, theorie over CVA, de SIGEB map en benodigde kennis en vaardigheden gericht op communicatie. Daarnaast moeten toekomstige casemanagers instructies krijgen over het doorverwijzen, rapporteren en communiceren binnen de keten. De persoon die de scholing gaat geven (scholingleider), moet kennis hebben over onder andere didactische vaardigheden, CVA, de keten en de SIGEB map. Daarbij moet diegene voldoende ervaring hebben met het geven van een scholing, eigenschappen bezitten die bijdragen aan het geven van een scholing en bij voorkeur iemand zijn die aangesloten is bij de keten.

Conclusie

Er kan geconcludeerd worden dat toekomstige casemanagers moeten beschikken over voorkennis met betrekking tot CVA en gesprekstechnieken, voordat deze starten met de functie binnen de CVA keten. Er kan aan toekomstige casemanagers een eenmalige fysieke scholing gegeven worden waarin theoretisch en interactief (middels casuïstiekbespreking) de volgende onderwerpen aan bod moeten komen: de verwachtingen vanuit de CVA keten, gesprekstechnieken, de SIGEB map, de zorgprofessionals en de werkwijze van toekomstige casemanagers. De scholingleider moet beschikken over didactische vaardigheden en kennis over de CVA keten.

Aanbevelingen

Er wordt onder andere aanbevolen om toekomstige casemanagers te selecteren op kennis en ervaring over CVA en gesprekstechnieken. Daarnaast kan de eenmalige scholing opgedeeld worden in een deel theorie over onder andere de CVA keten en een interactief deel, waarbij middels casuïstiekbespreking praktisch geoefend kan worden met klinimetrie, de SIGEB map en het doorverwijzen. Het is aan te bevelen dat de scholingleider kennis en ervaring heeft over CVA, de CVA keten, gesprekstechnieken, de SIGEB map en hij/zij moet over didactische vaardigheden beschikken.

 

Vereniging van Zorgaanbieders voor Zorgcommunicatie (VZVZ), (2017). Uitwisseling ketenzorggegevens via het Landelijk Schakelpunt: pilot gestart [foto]. Geraadpleegd van: https://www.vzvz.nl/actueel/uitwisseling-ketenzorggegevens-het-landelijk-schakelpunt-pilotsgestart

Van Alphen J.A., Bergevoet J.W.A., Van Blijderveen I.E. & Cremers L.S.P.M. (2020). Scholing voor toekomstige casemanagers binnen de CVA keten Noordelijke Maasvallei. Nijmegen: Hogeschool van Arnhem en Nijmegen.

"Eindrapport van een praktijkgericht onderzoek in Semester 2 van 2019/2020 aan de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen, opleiding Ergotherapie. In opdracht van J. Fleuren."

Het volledige eindrapport is te vinden op HBO-Kennisbank: https://www.hbo-kennisbank.nl/details/sharekit_han:oai:surfsharekit.nl:eef44407-f69a-4be6-89de-7aaf3f925fc4?q=scholing+voor+toekomstige+casemanagers&has-link=yes&c=0

Deel dit artikel op facebook
Heeft u ook een interessante onderzoeksvraag? deel uw ideeën met ons!

Agenda